sobota, 26 lutego 2011

Mowa dziecka

Rozwojowa niepłynność mówienia – powód do troski, nie do lęku
Autorem artykułu jest Logopeda
W rozwoju dziecka, w okresie kształtowania się mowy można  zaobserwować pewne specyficzne trudności związane z opanowaniem przez  nie systemu językowego.
Jednym z takich zjawisk jest niepłynność w  mówieniu, którą  charakteryzuje: powtarzanie sylab i wyrazów,  przeciąganie głosek,  pauzy, powtórki, wtrącenia (Z.Tarkowski, 1997).
Zdarza się, że przerażeni tą sytuacją rodzice nie wiedzą, jak należy  postępować. Trudno im w takiej sytuacji udawać, że nie słyszą  niepłynnego mówienia. Czują wówczas niepokój i strach, wpadają w panikę.  Obawiają się, że niepłynność w mowie dziecka utrwali się i będzie  przeszkodą w jego rozwoju. Warto wiedzieć, że dziecko w wieku  przedszkolnym jest nieświadome występującej w jego wypowiedzi  niepłynności. Niektórzy rodzice zauważając niepłynność w mowie dziecka  popełniają błędy np. proszą żeby dziecko mówiło wolniej lub żeby  powtórzyło słowo jeszcze raz. Taka sytuacja wpływa niekorzystnie na  funkcjonowanie malucha. Zaczyna ono bać się mówienia, powstaje lęk przed  wypowiadaniem się – czyli błędne koło: dziecko boi się mówić, aby nie  zająknąć się, a zająknięcia powstają z powodu lęku przed wypowiadaniem  się. Niewłaściwa reakcja otoczenia może utrwalić niepłynność w mówieniu  dziecka. Jeżeli rodzice postępują właściwie, czyli nie zwracają uwagi na  niepłynność, wówczas zmniejsza się ona razem z nabywaniem przez dziecko  znajomości języka.
Czym jest niepłynność mówienia? Niepłynność mówienia jest zaburzeniem swobodnego przechodzenia od  jednego elementu wypowiedzi do drugiego oraz zakłócenie jej tempa i  rytmu. Objawy niepłynnego mówienia mogą być spastyczne (skurczowe) lub  niespastyczne (nieskurczone). Skurcze spastyczne występują wtedy, kiedy  niepłynności mówienia towarzyszy nadmierne napięcie mięśniowe. Skurcze  niespastyczne występują bez oznak nadmiernego napięcia emocjonalnego i  mięśniowego. Rozwojowa niepłynność mówienia ma postać niespastyczną, łagodną. Za  normalną niepłynność w mówieniu możemy uznać taką, która jest  niezauważalna i występuje rzadko. Mówienie płynne to takie, kiedy  wypowiedź jest budowana w odpowiednim tempie i rytmie. Charakteryzuje  się swobodnym przechodzeniem od jednego elementu wypowiedzi do  następnego. Rozwojowa niepłynność mówienia powstaje wskutek intensywnego rozwoju mowy u dziecka. Symptomy rozwojowej niepłynności mówienia:
Powtarzanie sylab np. da-da-daj mi lalę; ma-ma-ma-moPowtarzanie głosek np. a-a-a; y-y-y Powtarzanie wyrazów np. daj daj mi lalęPrzeciąganie głosek np. mmmam lalę Pauzy – wyraźnie przerwy miedzy wyrazami Blokowanie wyrazów np. d…daj mi lalęWtrącenia np. eee daj mi no lalę
Jakie są przyczyny niepłynności mówienia? (Z.Tarkowski, 1997; Z.M.Kurkowski, 2003)Dziecko:
Pomimo, że chce mówić, nie ma motywacji do mówienia, bo nie wie o czym mówić (zaburzenia procesu motywacyjnego)Wie,  o czym mówić, ale nie wie jakich słów i reguł gramatycznych użyć, ma  trudności z właściwym doborem elementów językowych (zaburzenia językowe  semantyczno-syntaktyczne)Nie może wyartykułować dźwięków, brakuje synchronizacji mówienia z myśleniem (zaburzenia motoryczne)Czuje dyskomfort podczas mówienia, odczuwa lęk przed mówieniem (zaburzenia emocjonalne)W nowej sytuacji, z nowymi osobami ma trudności w wypowiadaniu się (zaburzenia umiejętności komunikacyjnych)Ma trudności z kontrolą słuchową własnej wypowiedzi (zaburzenia kontroli wypowiedzi)
Jak postępować? Wskazówki dla rodziców - propozycje
Zachowaj spokój w momencie pojawiającej się niepłynności w wypowiedzi dzieckaNie  zwracaj uwagi dziecka na niepłynności w mówieniu np. kiedy dziecko mówi  – nie miej przestraszonych oczu, nie proś, by powtarzało niepłynnie  wypowiedziane słowa, uśmiechnij się do dzieckaWeź dziecko na  kolana, przytul je i lekko kołysząc rozmawiaj o tym, co chciało Ci  opowiedzieć, mów spokojnie wydłużając samogłoski, wolno np. „aach taak,  chciaałeś mi oopoowieedzieeć, coo dziś roobiiiłeeś w doomuu” – mów do  dziecka czuleSłuchaj tego, o czym dziecko chce opowiedzieć, a nie jak mówiOgraniczaj nadmiar bodźców (programy telewizyjne, programy komputerowe – szczególnie wywołujące napięcie, strach)Przestrzegaj  stałego rytmu dnia (posiłki, pory odpoczynku), ponieważ żyjemy w  rytmach: styczeń, luty, marzec, (…); poniedziałek, wtorek, środa, (…),  rano, południe, wieczór itp.Baw się z dzieckiem słuchając spokojnej muzykiDostrzegaj  mocne strony dziecka, stosuj pochwały np. bardzo podoba mi się jak  posprzątałeś zabawki, jesteś w tym mistrzem, brawo.Zapisz dziecko na pływanieMów do dziecka w różnych sytuacjach szeptemZachęcaj do zabaw w dmuchanie: bańki mydlane, wiatraczki, waciki, bibułki, piórka, słomki (…)Graj z dzieckiem na instrumentach perkusyjnych – zabawy w odtwarzanie rytmówUkładaj  z dzieckiem rytmy z: klocków, patyczków, kapsli po sokach, obrazków,  zabawek, np. klocek, klocek, kapsel, klocek, klocek, kapsel – następnie  wolno przeczytajcie ułożony rytmGrajcie razem na organkach, harmonijce, flecieŚpiewaj z dzieckiem znane piosenki, mów wierszyki, rymowanki - w tempie umiarkowanym i wolnymStaraj się lepiej rozumieć własne dziecko, pomóż mu w wyrażaniu uczuć, nazywaj je np. rozumiem, że jesteś niezadowolonyStosuj masaże rozluźniające napięcie ciałaMów dziecku, że je kochasz, że jest: wyjątkową córeczką, wyjątkowym synkiemZachęcaj  dziecko do współpracy, do samodzielności – nie wyręczaj w prostych  czynnościach - pozwól mu odnosić sukcesy (nawet bardzo drobne)Dbaj o dobry klimat w domu, by dziecko czuło się w nim bezpiecznieZasięgnij porady psychologa i logopedy jeżeli nie masz pewności, czy postępujesz właściwie.
Literatura:
Kostecka W.: Dziecko i jąkanie. PTL, Lublin 2000Kurkowski Z.M.: Próba Sylabowa do Oceny Niepłynności Mówienia. IFPS, Warszawa2003Lichota E.J.: Profilaktyka jąkania i niepłynności mówienia. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008Z.Tarkowski: Jąkanie wczesnodziecięce. WSiP, Warszawa 1997
---
    Autor artykułu: Zenobia Bogdanowska, logopeda
Artykuł pochodzi z serwisu <a href="http://artelis.pl/%22%3Ewww.Artelis.pl%3C/a>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz